Czy kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie: „content marketing – co to jest?” Zwany też marketingiem treści, jest to nieodzowny element dzisiejszej strategii marketingowej każdej firmy. Główny cel content marketingu to przekazanie wartościowych informacji odbiorcom, a tym samym zbudowanie i umocnienie relacji z nimi. Wykorzystywany jest jako narzędzie zwiększające zaangażowanie, lojalność klientów oraz konwersję.
Czym jest content marketing?
Content marketing – co to? To inaczej marketing treści, czyli proces kreowania, publikowania i dystrybucji wartościowej treści skierowanej do określonej grupy odbiorców. Działanie to ma na celu przede wszystkim przyciągnięcie nowych i utrzymanie starych klientów. Innymi jego celami są też na przykład budowanie zaufania do marki, wzmacnianie jej pozytywnego wizerunku oraz generowanie sprzedaży. Content marketing jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie odbiorców na jakościową treść, która pozwala im zrozumieć dany produkt czy usługę i podjąć decyzję o jej zakupie.
Charakterystyka content marketingu
Content marketing można scharakteryzować przez trzy kluczowe cechy:
- Koncentracja na odbiorcy – tutaj przede wszystkim kluczowe jest zrozumienie potrzeb, oczekiwań i zainteresowań odbiorcy, potencjalnego klienta, którego chcesz zainteresować swoją firmą. Dzięki temu możesz tworzyć treści, które będą dla niego wartościowe i zachęcą go do zapoznania się z Twoją ofertą.
- Kreowanie wartości – nie chodzi tu o reklamę. Kluczowym założeniem content marketingu jest dostarczanie treści o realnej wartości. Publikowane materiały mają odpowiadać na pytania odbiorców, rozwiązywać ich problemy lub dostarczać użytecznych informacji.
- Zaangażowanie – treści tworzone w ramach content marketingu powinny być tak skonstruowane, aby angażowały odbiorców do działania ‘trochę więcej’. Może to być zachęcenie do napisania komentarza, udostępnienia treści, zapisania się na newsletter czy dokonania zakupu.
Formy content marketingu
Content marketing przyjmuje wiele form. Najlepiej jednak, jeżeli ze sobą współgrają i są spójne z ogólną strategią firmy. Do najpopularniejszych należą:
- Artykuły blogowe – pozwalają na przekazanie odbiorcom najwięcej treści merytorycznych. Wpis na blogu to okazja do pokazania swojej ekspertyzy w branży, dzielenia się eksperckimi poradami czy informowaniem o nowościach.
- Video – filmiki czy transmisje na żywo są atrakcyjną formą przekazu, które angażują odbiorców. Można też przekazać w nich wiele wartościowej treści
- Infografiki – prezentują skomplikowane procesy lub zestawienia danych w przystępnej, wizualnej formie.
- Casestudies – mogą przedstawiać na przykład historie sukcesu zadowolonych klientów. Budują w ten sposób zaufanie do marki oraz świadczą o jej profesjonalizmie.
- Raporty – mogą przedstawiać chociażby działania i sukcesy firmy, statystyki zrealizowanych zleceń i zadowolonych klientów. Pozwalają zbudować zaufanie do marki i ukazują profesjonalizm firmy.
- Kursy, szkolenia, wykłady i webinary – Niezwykle wartościowe formy content marketingu, jednak potencjalni klienci naprawdę doceniają możliwość zdobycia nowych umiejętności, dlatego warto w nią zainwestować. Dodatkowo organizacja tego typu wydarzeń zapewnia firmie rozgłos i dobrą opinię w mediach.
- E-booki – dość angażująca forma content marketingu, jednak można przekazać w niej naprawdę wiele wartości, którą z pewnością docenią użytkownicy.
- Podcasty – mogą w nich być zawarte na przykład wywiady z ekspertami lub inne wartościowe treści.
Przykłady content marketingu
Przykładów zastosowania content marketingu jest wiele i każdego dnia przybywa ich więcej. Na popularyzację tej strategii wpływ ma nie tylko zwiększająca się świadomość przedsiębiorców o korzyściach, jakie niesie za sobą marketing treści, ale także dostępność narzędzi umożliwiających jego realizację.
Przykładem zastosowania content marketingu może być Coca-Cola, która za pomocą swojej strategii „Content 2020” skoncentrowała się na tworzeniu historii, które będą „dopracowane na tyle, aby zatrzymać i angażować”. Jako część tej strategii powstała platforma Coca-Cola Journey, łącząca artykuły, blogi, filmy i media społecznościowe, stając się idealnym wzorcem skutecznego content marketingu.
Kolejnym przykładem jest firma HubSpot, która dostarcza swoim odbiorcom mnóstwo bezpłatnych poradników, tutoriali i artykułów, a nawet szkoleń online. Dzięki temu firma stworzyła zespół lojalnych odbiorców, którzy nie tylko korzystają z dostarczanych treści, ale i polecają je innym.
Niewątpliwie dobrym przykładem jest również American Express z platformą OPEN Forum. Ta wspólnota online przeznaczona jest dla małych firm, które dzięki branżowym ekspertom czy artykułom mogą czerpać wiedzę na różne tematy biznesowe. Platforma, poprzez dostarczenie wartościowego contentu, z powodzeniem przekształca swoich użytkowników w klientów American Express.